Uusheräyksen Kesäseurat ja Yhteyspäivät heinäkuussa Lapinlahdella

Lapinlahdelle suuntaa heinäkuussa suuri joukko kesävieraita hengellisyyden äärelle. Uusheräyksen Kesäseurat ja Lapinlahden Yhteyspäivät järjestetään yhteistapahtumana heinäkuussa 26.7.-30.7.2023. Tapahtumaan odotetaan n. 500 kävijää ympäri Suomea viiden päivän aikana.

Tumman vihreällä pohjalla teksti: Maailman toivo ja graafinen maapallo.

Uusheräyksen Kesäseurat ja Yhteyspäivät tarjoavat poikkeuksellisen mahdollisuuden tutustua eri kirkkokuntien ja herätysliikkeiden sanomaan yhteisen teeman äärellä, joka on Maailman toivo. Lapinlahtelainen yhteiskristillinen toiminta näkyy ohjelmassa ja tarjoaa myös Uusheräyksen kesäseuroissa vuosittain käyville kiinnostavaa sisältöä.

Maailman toivo -teemaa lähestytään opetuksen, musiikin, keskusteluiden ja kiinnostavien puhujien kautta. Ohjelmaan kuuluu myös pieniä retkiä kansallismaisemiin, Juhani Ahon synnyinpaikkaan ja herännäisyyden syntysijoille. Kaikki ikäryhmät on huomioitu niin ohjelmassa kuin tapahtumien järjestelyissä. Nuorille ja kouluikäisille on myös omaa ohjelmaa.

-Meillä on kyllä mahtava ohjelma. Eri kirkkokunnasta löytyy ohjelman pitäjää ja on monenlaista luentoa. Musiikkia on luvassa muun muassa Pekka Simojoen esittämänä, tosi mielenkiintoinen tapahtuma on tulossa, kommentoi tapahtuman pääsihteerinä toimiva Tuomo Lahtinen.

Kesäseurojen ja Yhteyspäivien ohjelma löytyy osoitteesta uusherays.fi/kesaseurat. Sieltä löytyy tarkempaa infoa myös ruokailuista ja muista järjestelyistä. Tapahtumissa ei ole varsinaista pääsymaksua, vaan kulujen kattamiseksi ja Uusheräyksen erilaisten työmuotojen tukemiseen kerätään kolehteja. Tapahtuman järjestävät Uusheräyksen Keskusliitto ry, Lapinlahden evankelis-luterilainen seurakunta, Lapinlahden helluntaiseurakunta ja Kuopion ortodoksinen seurakunta.

Keskiviikkona 26.7. iltasella Lapinlahden kirkossa pohditaan miten tällaisessa maailman tilanteessa voi löytää toivoa. Mukana on mm. EU-tilintarkastustuomioistuimen jäsen Hannu Takkula, teologian tohtori Heta Hurskainen ja majuri Joni Pirinen.

Torstaina 27.7. päivällä tehdään retki kansallismaisemiin Väisälänmäelle. Iltasella helluntaiseurakunnan rukoushuoneella kuullaan toivon näkökulmaa Raamatusta Valamon luostarin igumeni Mikaelin luennon ja Hannu Takkulan kommenttipuheen kautta.

Perjantaina 28.7. aamupäivällä on mahdollisuus lähteä retkelle Telppäs-niitylle ja mennä tutustumaan Väärnin Pappilaan. Iltapäivällä alkaa Monarilla Kesäseurojen varsinaiset Toivon pisaroita -avajaiset, jossa kaikkien järjestävien seurakuntien ja Uusheräyksen edustajat ovat mukana. Päivä jatkuu mm. lähetystyöntekijä Taina Taskilan Raamatun opetuksella. Toivon lauluja kuullaan Laura Lahtisen ja Paljaat Jalat –kokoonpanon esittämänä. Illan aikana Eila ja Pauli Kärki pitävät myös mielenkiintoiset todistuspuheenvuorot. Illan päättää Toivon askelissa Ristisaatto ortodoksiselle kirkolle.

Lauantaina 29.7. on luvassa aamuseurat ja ulkoilua Toivon merkkejä –rastiradalla. Puolilta päivin kuullaan metropoliitta Arsenin ja Isä Jelisei Rotkon Raamatun opetusta. Pekka Simojoen esittämää musiikkia kuullaan päivän aikana useammassa tilaisuudessa. Toivon avaimia tarjoavat kansanedustaja Sari Essayah ja rehtori Niko Rantanen. Päivän aikana nähdään myös Yhteyden pisaroita näytelmän ensiesitys. Toivon ikkunoita tapahtumassa Jouko Koistinen ja Sari Aikio kertovat toivosta vankilatyön saralla. Ilta huipentuu Matkalaulu-messuun Lapinlahden kirkossa.

Sunnuntai 30.7. alkaa Lapinlahden kirkossa Elämän toivo – Yhteiskristillisellä jumalanpalveluksella. Saarnaajina toimivat Eeva Pouke, Lauri Jäntti, Martti Hänninen ja Petri Korhonen. Iltapäivällä vietetään Lähetysjuhlaa Kristus, Maailman toivo. Siellä kuullaan lähetystyön terveisiä Thaimaasta ja Israelista Tuula Kososen sekä Pirkko ja Elias Saidin kertomana.

Lisätietoja

• tapahtuman pääsihteeri Tuomo Lahtinen, 040 5835271, tuomo.lahtinen12(at)gmail.com
  • Uusheräys ry, toiminnanjohtaja Eeva Pouke, 045 272 2412, eeva.pouke(at)uusheräys.fi

2023-04-21 13:26:02.0