Keiteleen sankarihautausmaa

Keiteleen sankarihautaasmaa. Kukkaistutuksia ruukussa.

Kirkkotie, 72600 Keitele

Muistomerkit

Sankarihautausmaalla sijaitsee Taiteilija Ilmari Wirkkalan suunnitelman mukaan valmistettu talvi-ja jatkosodan kaatuneiden sankarimuistomerkki "Sotilaan perhe”, vanhan hautausmaan kirkon puoleisella laidalla. (lähde: Keiteleen Kirkko 100v, Vellamo Paananen)

• Kirkon läheisyydessä sijaitsee Karjalaan jääneiden muistomerkki.
  • Vanhalla hautausmaalla sijaitsee 1918 kaatuneiden muistomerkki.

Toistuvat tapahtumat

Huhtikuun 27. päivänä, kansallisena veteraanipäivänä sekä kaatuneiden muistopäivän 17.5. tehdään kunniakäynti sekä seppeleenlasku sankarihaudoilla.

Joulukuussa 5. päivä koululaiset käyvät kunniakäynnillä ja seppeleenlaskulla. Itsenäisyyspäivänä Keiteleen reserviläiset sytyttävät LC Keiteleen lahjoittamat kynttilät ja jumalanpalveluksen jälkeen kunniakäynti ja seppeleenlasku sankarihaudalla. Jouluaattona reserviläiset sytyttävät jokaiselle sankarivainajalle kynttilän. Reserviläiset ovat hankkineet keräysvaroilla jokaiselle sankarivainajalle hautalyhdyn, joihin seurakunta ostaa kynttilät. Reserviläisten kunniavartio seisoo Jumalanpalveluksen ajan sankaripatsaalla.

Sankarihaudat sijaitsevat Vanhalla hautausmaalla kirkon vieressä. Sankarihauta-alueelle on haudattu 187 sankarivainajaa.