Nuori laulaa virttä kirkossa.

Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Sunnuntaina ja pyhäpäivinä vietetään messua eli ehtoollisjumalanpalvelusta, koska sunnuntai on kristittyjen pyhäpäivä. Sanajumalanpalvelusta vietetään erityisesti pitkäperjantaina, itsenäisyyspäivänä (jos se ei ole sunnuntaina) ja jouluaattona. Jokaisella pyhäpäivällä on oma aiheensa. Raamatun tekstit, rukoukset ja virret liittyvät päivän aiheeseen. Jokainen jumalanpalvelus tapahtuu kirkkovuodessa, joka on kuin pelastushistoria pähkinän kuoressa. Kirkolliset käsikirjat antavat runsaasti aineistoa jumalanpalvelusten kehittämiseen.

Jumalanpalvelus on seurakunnan jäsentilaisuus

Jumalanpalvelusta johtaa pappi, mutta jumalanpalveluksen todellinen toimittaja on läsnä oleva seurakunta. Luterilaisen perinteen tärkeä osa on yhteinen virsilaulu. Seurakuntalaiset lukevat jumalanpalveluksissa pyhiä kirjoituksia ja varsinkin ennen korona-aikaa jakoivat pappien rinnalla ehtoollista. Jos seurakuntalaisella ei ole halua käyttää ääntään, voi hän siinä tapauksessa vaikka koota kolehtia tai keitellä kirkkokahveja. Kyläkunnilla tai muilla yhteisöillä voi olla omia kirkkopyhiään, jolloin asianomaiset ihmiset voivat osallistua tietyn jumalanpalveluksen suunnitteluun ja toteutukseen. Seurakunnassa voi olla myös jumalanpalvelusryhmiä, jotka osallistuvat jumalanpalvelusten suunnitteluun ja toteutukseen.

Jumalanpalvelusten lisäksi seurakunnassamme järjestetään muutakin uskonelämän hoitamista tukevaa toimintaa. On muun muassa raamattu- ja rukouspiirejä, hyvän sanoman iltoja, raamattutunteja, seuroja sekä musiikkitilaisuuksia.
Tule rohkeasti mukaan kuulemaan, osallistumaan, keskustelemaan ja oppimaan. Liity yhteiseen lauluun, rukoukseen ja siunaukseen.

Aluekeskusrekisterin palvelut siirtyvät Kuopion aluekeskusrekisteriin 1.1.2023

Virkatodistukset, avioliiton esteidentutkinta ja sukuselvitykset, sekä muut jäsenrekisteripalvelut siirtyvät Ylä-Savon seurakuntayhtymän Palvelutoimisto ja aluekeskusrekisteristä 1.1.2023 Kuopion aluekeskusrekisteriin.

Palvelut ovat saatavilla Kuopion aluekeskusrekisteristä 1.1.2023 alkaen puhelimitse, sähköpostitse ja verkkopalveluita hyödyntämällä, sekä asioimalla Kuopion toimistolla.

Palvelutoimiston ja Hautauspalveluiden toimiston palvelut pysyvät ennallaan. Vain jäsenrekisteripalvelut siirtyvät Kuopion aluekeskusrekisteriin. Lisätietoa muutoksesta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä (ylasavonseurakunnat.fi)

Nilakan seurakunnan YouTube -kanava

Nilakan seurakunnan YouTube -kanavalta löydät striimattavat jumalanpalvelukset, tapahtumat ja muita videoita. Striimaamme jumalanpalveluksen pääsäintöisesi joka sunnuntai klo 10.00 Pielaveden kirkosta ja klo 13.00 Keiteleen kirkosta. Kanavalle pääset tästä (youtube.com)

Poimintoja YouTube -kanavaltamme

Keiteleen kirkossa 4. sunnuntai pääsiäisestä 7.5.2023

YouTube-video

Kirkkoherra, lääninrovasti
Pappilantie 11
72400 Pielavesi

Toimii oman viran ohella myös Iisalmen rovastikunnan lääninrovastina.