Kastepuu

Pielaveden ja Keiteleen kirkossa on kastepuu, johon jokainen seurakuntaan kastettu saa oman lehtensä.

Lehti kiinnitetään puuhun kastepäivää seuraavan messun yhteydessä, jolloin kastettua muistetaan esirukouksessa. Kastepuu on kertomassa siitä, että jokainen kastettu on tervetullut seurakunnan yhteyteen.

Kastepuun lehden symboliikka

Lehden vaaleanvihreä väri symboloi uutta elämää sekä kasvua, ja sen muoto – sydän – rakkautta.

Kastettu saa lehden omaksi

Kastepuu kartuttaa lehtiä kasteen päivään, 1. sunnuntaihin loppiaisesta saakka, jolloin se tyhjennetään ja puu alkaa kasvattaa jälleen uusia lehtiä.
Kasteen päivänä tammikuussa pidetään perhemessu, johon kutsutaan erityisesti vuoden aikana kastettujen perheitä, jotta he saavat hakea oman lehtensä muistoksi itselleen. Lehden voi noutaa myöhemminkin sakastista, ellei juuri silloin pääse kirkkoon.

Kastepuulla on myös ympäristövaikutus

Kastepuu on Lovi Oy:n valmistama ja Anne Pason suunnittelema. Kastepuu on yrityksen valmiista mallistosta, mutta lehdet on suunniteltu ja tehty varta vasten seurakunnalle.

Puiden tuotosta osa menee Eden Reforestation Projectsin kautta metsien istuttamiseen maailman kuivuus-, tulva- ja eroosioalueilla.

Alttaritaulun vieressä on kastepuu. Puun oksilla on vanerisia lehtiä, joissa on etunimet ja kastepäivä.